Wiosna! Czas na rower! Ale najpierw…

wiosna_rowerowaPo kilku, w tym roku wyjątkowo wielu miesiącach zimy nareszcie nadeszła tak długo wyczekiwana wiosna, a wraz z nią – pora na pierwsze wiosenne przejażdżki rowerowe! Zanim jednak skorzystamy z ciepłych promieni wiosennego słonka i wsiądziemy na rower, powinniśmy przygotować na pojazd do jazdy. Podobnie bowiem jak my odzwyczailiśmy się przez te zimowe miesiące od jazdy na rowerze (rowerzyści jeżdżący w zimie to zdecydowana mniejszość), tak samo nasze rowery miejskie warszawa po tak długim czasie bezczynnego czekania w piwnicy wymagają odpowiedniego przygotowania.

Aby rower w kolejnym sezonie służył nam bez żadnych awarii i problemów, a jazda na nim była bezpieczna i przyjemna, przed wiosną powinniśmy wyczyścić go, nasmarować i wyregulować. Jak się do tego zabrać?

Rozpoczynamy od czyszczenia. W tym celu przygotowujemy ścierki lub gąbki i wiadro z wodą i zaczynamy od dokładnego przetarcia zwilżoną ścierką/gąbką całego roweru. Choć można spłukać cały rower pod bieżącą wodą np. ze szlaucha albo włożyć go do wanny czy innego dużego zbiornika wodnego, takie działanie – choć pozwala szybko pozbyć się kurzu i brudu z całego roweru – wiąże się z ryzykiem uszkodzenia roweru (np. wlania wody do wnętrza ramy i spowodowania korozji albo wypłukania smaru z suportu i piast, co może skutkować ich szybszym zużyciem).

Podczas czyszczenia roweru należy pamiętać przede wszystkim o dokładnym wymyciu kierownicy, oświetlenia, amortyzatorów i hamulców (wilgotną ścierką lub gąbką) oraz napędu (ścierką lub gąbką zanurzoną w nafcie oraz szczoteczką do zębów trudno dostępne miejsca, jeśli napęd nie jest przesadnie brudny, a jeśli jest, należy zdjąć łańcuch i zanurzyć go w butelce z naftą i mocno nią potrząsać lub zostawić na noc). Warto też wiedzieć, że np. czyszczenie ramy czy dodatkowych akcesoriów rowerowych (koszyka, bidona…) to tylko kwestia estetyki (jeśli więc nie jesteśmy pedantami i zależy nam na czasie, możemy skoncentrować się na tym, co najważniejsze).

Po wyczyszczeniu roweru przechodzimy do oliwienia. Nasmarować – specjalnym olejem lub smarem – należy nie tylko napęd, ale także suport, piasty, przerzutki, hamulce, linki, golenie amortyzatora i manetki zmiany biegów. W razie problemów z wyczyszczeniem lub nasmarowaniem roweru, czy też wyregulowaniem poszczególnych jego elementów (co powinno towarzyszyć oliwieniu), należy udać się do serwisu.

Przygotowany w ten sposób rower będzie służyć nam w kolejnym sezonie bez najmniejszych problemów, zapewniając bezpieczne i przyjemne przejażdżki i wyprawy :)




Tagged , , . Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>